Valpreventie

Hoe voorkom je dat je valt
Een val zit in een klein hoekje. Ben je benieuwd wat er allemaal mogelijk is om een valpartij te voorkomen? Voor informatie over slimme oplossingen en voordelige producten en diensten ben je van harte welkom in het Slimste Huis. Onze ledenadviseur helpt je graag om te checken of je huis nog bij je past. Zij geeft tips zodat jij je nog meer thuis voelt op de plek waar je woont. Weet je wat je zelf kan doen om een valpartij te voorkomen? Lees hieronder de tips.

Tip 1:

Train je evenwicht en spierkracht

Je kunt oefeningen doen om je evenwicht en spierkracht te verbeteren. De kans dat je valt, wordt hierdoor een stuk minder.

Tip 2:

Laat je medicijnen controleren

Slik je medicijnen? Sommige medicijnen (of combinaties van medicijnen) zorgen dat je je duizelig voelt, of slaperig. Of ze zorgen
voor slappe spieren en dat je trager reageert. Daardoor is de kans groter dat je valt. Laat je medicijnen dus controleren.

Tip 3:

Controleer je ogen

Laat elk jaar je ogen controleren door een optometrist of oogarts en volg de adviezen op. Waarom? Goed zien draagt bij aan een beter evenwicht.

Tip 4:

Eet lekker en gezond

Als je lekker en gezond eet, krijg je goede bouwstoffen binnen om de spieren sterk genoeg te houden.

Tip 5:

Draag goed passende schoenen

Wist je dat je voeten veranderen als je ouder wordt? Een goed passende schoen verkleint de kans op een val. Controleer daarom je schoenen! Passen ze nog goed?

Tip 6:

Maak het huis veilig

Gladde tegels, water en zeep. Een combinatie waarbij je moet uitkijken om niet uit te glijden. De badkamer is daarvoor één van de meest gevaarlijke ruimtes in huis. Maar wat kun je er zelf aan doen om een val te voorkomen? Door paar kleine aanpassingen, maak je jouw badkamer al stuk veiliger. Voorkom valpartijen in de douche met antislip stickers. Deze stickers zijn zeer sterk zelfklevend en eenvoudig aan te brengen. Of gebruik antislip tegelspray. De spray is eenvoudig aan te brengen en direct klaar voor jarenlang gebruik. Geschikt voor alle soorten keramische tegels.