Kraamhulpmiddelen

Ga een zorgeloze kraamtijd tegemoet en haal de belangrijkste kraamhulpmiddelen voor de bevalling in huis. Je kunt kraamhulpmiddelen kopen of huren.

Kraamhulpmiddelen voor thuisbevalling

Ga je thuis bevallen? Dan is het handig om ruim voor de uitgerekende datum de belangrijkste kraamhulpmiddelen in huis te hebben. Handig voor jezelf, de verloskundige en de kraamhulp. Sommige artikelen moet je zelf kopen of huren. Voor andere spullen kun je bij je zorgverzekeraar terecht.

Kraampakket

Voor een thuisbevalling is een kraampakket een van de belangrijkste kraamhulpmiddelen. Vraag zo’n 3 maanden voor de bevalling een kraampakket aan. Die bestel je bij je zorgverzekeraar. Maar je kunt een kraampakket ook bij sommige drogisterijen kopen. In een kraampakket zitten verschillende kraamhulpmiddelen, zoals kraamverband, onderleggers, matrasbeschermers, gaasjes, een navelklem en handschoenen.

Bedklossen

Bedklossen zijn belangrijke kraamhulpmiddelen. Je gebruikt ze om je bed te verhogen. Dat is goed voor jezelf, de verloskundige en de kraamhulp. Bedklossen leen je gratis, bijvoorbeeld bij Medipoint of Zuiver Zorg. Vraag je bedklossen vóór 16:00 uur aan, dan heb je ze de volgende werkdag in huis.

Rugsteun

De meeste thuiszorgwinkels bieden een pakket vol kraamhulpmiddelen aan. Een rugsteun zit hier eigenlijk standaard in. Een rugsteun is prettig in bed, na de bevalling. Je zit stevig en kunt je kindje zo goed vasthouden en verzorgen. Je kunt een rugsteun in verschillende standen zetten.

Kraamhulpmiddelen na de bevalling

Na de bevalling is het prettig om een douchekruk of een douchestoel in huis te hebben. Deze leen je gratis bij thuiszorgwinkels. Ook een ondersteek kan van pas komen. Heb je hulp nodig bij borstvoeding geven of je borstvoeding op gang brengen? Haal dan een elektrische borstkolf in huis. Je huurt deze bij verschillende thuiszorgwinkels. Als lid van de ledenvereniging huur je met korting een borstkolf en vraag je gratis een lactatiekundig consult aan.