Wat vertelt de grote boodschap?

Hou je gezondheid in de gaten
Kijk je wel eens achterom in het toilet om je ontlasting te bekijken? Het klinkt misschien wat onsmakelijk maar het is niet verkeerd om het te doen. De grote boodschap vertelt namelijk veel over jouw gezondheid, vooral van over je spijsvertering. Waar moet je op letten?

Blijft ontlasting anders?

Het is goed om te weten dat de vorm, samenstelling en kleur van ontlasting elke keer een beetje anders is. Normaal gesproken komt dat door wat je hebt gegeten. Om een voorbeeld te noemen: rode kool geeft een rode kleur af, spinazie groen. Maar als de ontlasting anders blijft dan normaal, kan er iets aan de hand zijn.

Hard

Als je ontlasting hard en droog is en uiteenvalt, heeft het te lang in de dikke darm gezeten. De dikke darm heeft er veel water uitgehaald. Je kunt hierdoor last krijgen van verstopping. Dat kan komen door een verkeerd eet- en leefpatroon. Eet daarom gezond en vezelrijk, drink genoeg water en beweeg voldoende. Poep je minder dan drie keer per week? Ga dan naar de huisarts.
Normaal: de ontlasting is vast en stevig. Je poept regelmatig; meer dan drie keer per week.

Dun

Als je ontlasting dun en waterig is, heeft de dikke darm er weinig water uitgehaald. Je ontlasting is er te snel doorheen gegaan. Diarree kan onder andere komen door buikgriep, ontstekingen in de darmen of stress. Als dit langer aanhoudt, kun je last hebben van chronische darmaandoeningen, zoals het prikkelbaredarmsyndroom, voedselallergieën of de ziekte van Crohn. Heb je langer last van diarree, ga dan naar de huisarts.
Normaal: de ontlasting is vast en stevig.

Slijmerig

Als er veel slijm in je ontlasting zit, kunnen de darmen geïrriteerd of ontstoken zijn. Het kan ook op darmkanker wijzen. Ga er daarom mee naar de huisarts.
Normaal: een beetje slijm bij de ontlasting. Dat is nodig voor een goede stoelgang. Zonder slijm zou je verstoppingen krijgen.

Bloederig

Strepen of klonten bloed in de ontlasting kunnen wijzen op een ontsteking in de darmen. Vaak heb je dan ook last van diarree. Ga daarmee naar de huisarts.
Normaal: een beetje helderrood bloed bij de ontlasting. Dat kan komen door een wondje aan de anus, de darmwand of door aambeien.

Pikzwart

Als je ontlasting pikzwart is, kan een bloeding in het spijsverteringskanaal de oorzaak zijn. Bijvoorbeeld in de slokdarm, maag of de dunne darm. Het bloed wordt dan zo vermengd met de ontlasting, dat het in de ontlasting niet meer herkenbaar is. Ga hiermee naar de huisarts.
Normaal: de ontlasting is bruin, van donker- tot lichtbruin. De tint hangt af van wat je eet.

Witgeel

Als je ontlasting witgeel van kleur is, kan dat komen door een verstopping in de galwegen. Ga hiermee naar de huisarts.
Normaal: de ontlasting is bruin, van donker- tot lichtbruin. De tint hangt af van wat je eet.

Stinkend naar rotte eieren

Als je ontlasting naar rotte eieren stinkt, is de stofwisseling van de eiwitten niet goed. Door rotting komen er zwavelgassen vrij. Die ruik je. Het kan komen doordat je veel dierlijke eiwitten eet, bijvoorbeeld vlees. Eet dan meer plantaardig voedsel, bijvoorbeeld groente.
Normaal: de ontlasting ruikt niet lekker, maar stinkt zeker niet.

Zurig geurend

Als je ontlasting een zurige geur afgeeft, eet je waarschijnlijk te veel (snelle) koolhydraten, zoals brood, pasta en snacks. Het lichaam kan dat niet allemaal goed afbreken. Resten gaan rotten en stinken. Eet dan wat minder koolhydraten.
Normaal: de ontlasting ruikt niet lekker, maar stinkt zeker niet.

Check de poepwijzer

Meer informatie over ontlasting en gezond toiletgedrag vind je op de website van de Maag Lever Darm Stichting. Check ook de poepwijzer!

Bevolkingsonderzoek darmkanker

Ben je tussen de 55 en 75 jaar? Dan kun je meedoen aan het bevolkingsonderzoek darmkanker.

Collecteweek Maag Lever Darm Stichting

Van 21 juni tot en met 26 juni 2021 zal de Maag Lever Darm Stichting een week lang collecteren. Dat doen ze deur-tot-deur én online. Door te doneren kunnen artsen, onderzoekers en wetenschappers werken aan oplossingen voor spijsverteringsaandoeningen. Help jij ook mee? Via deze pagina kun je doneren.