Hoe betrouwbaar zijn gezondheidsapps?

Gebruik apps van degelijke aanbieders
Op elke smartphone zit wel een gezondheidsapp: een app die het aantal stappen meet, of uw hartslag toont, of bijhoudt of u gezond eet. In de appstores vindt u een overvloed aan dit soort apps. In totaal zijn er wereldwijd ruim 150.000 verkrijgbaar. Veel mensen gebruiken dagelijks een of meer gezondheidsapps. Maar wat doen die apps eigenlijk? En zijn ze wel betrouwbaar?

Meeste gezondheidsapps commercieel

Om met de deur in huis te vallen: de meeste gezondheidsapps zijn er voor commerciële doeleinden. Ze verzamelen gegevens om u gerichte reclame te sturen of uw Google-zoekresultaten te beïnvloeden. Met als doel dat u koopt bij de producent die samenwerkt met de app. Het kan gemakkelijk zijn, maar u levert wel privacy in. En vertrouwt u de meetresultaten nog wel?

Nuttig

Aan de andere kant kunnen gezondheidsapps heel nuttig zijn. Bijvoorbeeld apps die u dagelijks herinneren uw medicijnen in te nemen. Of die u begeleiden als u noodhulp verleent of waarin u kunt opzoeken waar u last van heeft. Maar welke apps zijn nu betrouwbaar?

Degelijke aanbieders

Het is aan te raden apps te gebruiken van degelijke aanbieders, zoals een artsen- of patiëntenvereniging. Of van organisaties zoals het Rode Kruis of het Voedingscentrum. Kijk dus kritisch welke organisatie de app aanbiedt.

Privacy

Lees ook de algemene voorwaarden erop na wat de app met uw gegevens doet. Deze informatie vindt u meestal onder het kopje 'Privacy'. En kijk of uw gegevens goed zijn afgeschermd, bijvoorbeeld met een wachtwoord.

Onafhankelijk geteste apps

In de GGD AppStore vindt u apps, mobiele websites, wearables en platforms die onafhankelijk zijn gekeurd. Volgens een vaste testmethode en op basis van wetenschappelijke inzichten. De GGD AppStore is een dienst van de 25 GGD's en geneeskundige hulpverleningsorganisaties in de regio (GHOR). En in samenwerking met kennisinstituten en patiënten- en consumentenorganisaties.