Veilig naar het water met kinderen

"Ouders denken vaak dat diploma A voldoende is"
Jarenlang daalde het aantal kinderen dat verdrinkt. Door goede zwemlessen en maatregelen bij zwemplassen. Nu is er al een tijdje geen sprake meer van een daling. Kinderartsen vrezen zelfs voor een stijging, omdat door de coronacrisis veel kinderen achterlopen met de zwemlessen. Ralph Prophitius, teamleider bij zwembad De Vrolijkheid in Zwolle, deelt deze zorgen. We vroegen hem waar het misgaat en wat je als (groot)ouder kunt doen om veilig aan het water te liggen.

Raak advies van een zwemleraar

Bewust van het probleem

"Bij De Vrolijkheid zijn we ons bewust van het probleem", zegt Ralph. "Ook wij zien de berichten over verdrinking in het nieuws. Door corona zijn de zwembaden een tijd gesloten geweest. Maar in principe is zwemmen hetzelfde als fietsen of autorijden; je verleert het niet. Toch is het zo dat je er weer in moet komen als je het even niet gedaan hebt. Daar heb je zwemles voor nodig. Gelukkig begrijpen veel ouders dat."

Bijspijkeren

"Het gaat mis als ouders het belang van zwemles en -diploma's niet inzien", vertelt Ralph. “Sommige ouders denken dat hun kind kan zwemmen als hij of zij zwemdiploma A heeft behaald. Dat ze hun kind dan met een gerust hart het water in kunnen laten gaan. Maar een A-diploma is niet voldoende. Diploma B - een vooral C - zijn belangrijker. We zien het dan ook meteen aan de manier van zwemmen als een kind alleen diploma A heeft. Die kinderen trekken we dan gewoon uit het water. In dat geval spreken we hun ouders daarop aan, en adviseren we vier of vijf bijspijkerlessen."

Veel zwemmen

Er zijn genoeg andere acties die je als ouder kan ondernemen om de kans op verdrinking te verkleinen. "Ga lekker veel zwemmen met je kind. Dan zie je gauw genoeg wat het niveau is. Let op de kracht en techniek. En kijk of het kind slordig of rustig zwemt, en of hij of zij nog veel aan jou hangt in het water. Ook is het belangrijk om je kind constant in de gaten te houden rondom water. Ga bijvoorbeeld nooit met je rug naar het water liggen. Al helemaal niet als het kind nog heel jong is of maar net een diploma A heeft behaald."