Omgaan met rouw en verlies

Rouw is heel persoonlijk. Dat doet iedereen op zijn eigen manier. Een verlies verwerken? Bekijk tips over omgaan met rouw en verdriet.

Hulp bij rouw en omgaan met verlies

Ruimte voor rouw

Na een overlijden moet je veel regelen, maar je hebt ook ruimte nodig voor rouw. Dit doet iedereen op zijn eigen manier. Sommige mensen zijn alleen verdrietig, anderen voelen zich schuldig of juist boos. Wat in elk geval helpt bij rouw is praten. Deel je verhaal met anderen. Wees duidelijk naar je omgeving en laat weten wat je nodig hebt. Geef jezelf ruim de tijd en zoek steun en hulp als je er alleen niet uitkomt.

Zelfhulpmodule Rouwverwerking

Ben je een naaste verloren en zit je in een rouwproces? De online zelfhulpmodule Rouwverwerking is gratis voor leden en helpt bij rouw en verlies. Hoe ga je verder met je leven als iemand er niet meer is? Hoe ga je met rouw om? Je leest informatie, krijgt tips en doet oefeningen. Je doet alles in je eigen tempo en op jouw manier. Want rouw is voor iedereen anders. De zelfhulpmodule bestaat uit vier delen. Elk deel heeft een introductie, uitleg, een oefening en terugblik.

Laatste wensen

Neem je geliefden een hoop zorgen uit handen en leg je laatste wensen vast. Denk bijvoorbeeld na over pijnverlichting, euthanasie en palliatieve zorg. Als je weet dat je niet meer beter wordt, is het goed om na te denken over je laatste levensdagen. Praat erover met je arts en naasten. Je bepaalt zelf waar je wilt sterven. Daarvoor zijn heel veel mogelijkheden. Wat mogen dokters wel en niet in je laatste dagen? Bekijk de mogelijkheden en leg jouw wensen vast.

Chatten

Chat met onze