Blijf actief thuis

Beweegboekje: alledaags bewegen voor iedereen
Als u beweegt, blijft u fitter. Het maakt stoffen aan in de hersenen die blij maken en positief stemmen. In beweging blijven kan binnen ook goed. Hieronder krijgt u tips en oefeningen die u zonder begeleiding thuis kunt doen.

Thuis actief blijven

Dagelijks leven

U beweegt elke dag, zonder erbij na te denken. Bijvoorbeeld als u de trap neemt in plaats van de lift. Of met deze tips:

• Doe zelf lopend de kleine, lichte boodschappen.
  • Neem rustig de trap. Dat hoeft echt niet snel.
  • De kleine doe-dingen in het huishouden kunt u misschien ook prima zelf doen. Dan maakt u lopend ook weer meters.
  • Heeft u een tuin? Daarin werken is ook een goede vorm van bewegen en u bent lekker buiten.

Het mooie is dat uw conditie zo steeds beter wordt.

Wandelen

Loop een stukje in huis of op de gang. Of haal een frisse neus. Bent u verkouden, blijf dan thuis. Wandel in uw eigen tempo. Met de rollator, een wandelstok of krukken kan dat ook prima. Een half uurtje lopen is goed. Probeer elke keer iets verder te lopen. Voor u ‘t doorhebt bent u al aan het genieten!

Lichamelijk en geestelijk gezond blijven

Een half uur bewegen per dag is genoeg voor het versterken van uw hart en longen. Ook als het wat minder op sport lijkt, is bewegen goed voor u. Wandelen, traplopen, in de tuin werken. Bewegen is goed voor de spieren en verbetert uw balans. Wie meer beweegt verkleint de kans op vallen.

Blijf actief thuis - oudere vrouw doet oefeningen in huiskamerMet andere woorden, bewegen…

• …versterkt de spieren
  • …vergroot het uithoudingsvermogen
  • …verbetert de coördinatie
  • …helpt om calorieën te verbranden
  • …helpt bij het afvallen
  • …is goed voor uw lichaamshouding

Maar er is meer, bewegen…

• …geeft meer energie
  • …is goed voor uw zelfbeeld
  • …helpt tegen angst en depressie
  • …werkt goed tegen stress
  • …maakt dat u makkelijker in slaap valt en beter slaapt

Uit onderzoek blijkt

De wetenschap doet veel onderzoek naar de effecten van genoeg bewegen. Voor een aantal klachten helpt bewegen goed:

• Botontkalking
    Bewegen helpt tegen botontkalking. De botten worden sterker als ze belast worden. Dat gebeurt als u wandelt.
  • Hart- en vaatzieken en diabetes
    Wie blijft bewegen heeft minder kans op hart- en vaatziekten en diabetes. Stevig wandelen helpt bij afvallen, de bloeddruk en de cholesterolspiegel verlagen en stabiliseert het bloedsuikergehalte bij diabetes.
  • Artrose
    Bewegen helpt tegen de pijn bij artrose. Doe vooral rustige oefeningen.
  • Geestelijke gezondheid
    Bewegen is goed voor de geestelijke gezondheid. Het helpt om beter met stress en angst om te gaan. En uit onderzoek blijkt dat regelmatig bewegen uw hersenen traint en zelfs Alzheimer kan afremmen.

Oefeningen

Verderop vindt u verschillende oefeningen die u makkelijk thuis kunt doen. Als u een partner hebt, kunt u het misschien samen doen. Alles wat u aan beweging doet, is winst. Drie keer per week is mooi. Mist u een paar dagen? Geen probleem, gewoon weer doorgaan.

Het is prettig om de oefeningen te verdelen over de dag. In het begin kunt u zich na de oefeningen wat stijf voelen. Dat is normaal. De spieren moeten even wennen. Die stijfheid wordt steeds minder als u vaker oefent. Probeer elke oefening 10 keer te doen. Langzaam. Houd u zich zonodig vast aan een tafel of een zware stoel. Bij duizeligheid of pijn meteen stoppen! In het dagboekje (achterin) houdt u bij wanneer u de oefeningen deed en hoe u zich daarna voelde. U kunt er bijvoorbeeld ook inzetten welke andere beweegactiviteiten u heeft gedaan. Beweeg ze!

We gaan beginnen: oefening 1 - hoofd draaien  -->