5 manieren om je hersenen te trainen

Zo blijf je jong van geest
Wist je dat je met dagelijkse hersengymnastiek het risico op hersenaandoeningen als dementie verkleint? We geven je 5 tips om je brein fit en flexibel te houden.

5 tips voor hersengymnastiek

1. Mentaal fit

Brein in beweging - Groep mensen beweegt met plezier in gymzaalMet de zelfhulpmodule Mentaal fit, van stichting Mirro, houd je je hersenen in balans. Met behulp van informatie, tips, tests, oefeningen, video’s en ervaringsverhalen helpt deze zelfhulpmodule om je hersenen gezond te houden. Je leert om op een gezonde manier om te gaan met angst, piekeren, somberheid en slaapproblemen. Maar het helpt bijvoorbeeld ook bij het vinden van balans in werkdruk, relaties en het verwerken van verlies.

De zelfhulpmodule Mentaal fit van Stichting Mirro is gratis voor leden!

2. Trainen in je luie stoel

Door thuis mee te doen met tv-quizzen als De slimste mens, Twee voor Twaalf, Per seconde wijzer of Miljoenenjacht zet je ontspannen je hersenen aan het werk. Sommige programma’s hebben een app waarmee je meespeelt via je tablet of mobiel. Op de app van MAX geheugentrainer vind je bijvoorbeeld het Boodschappenspel, Zoekplaatje, Correctiespel en Letterregen, om te oefenen wanneer dat jou uitkomt.

3. Fitavie: dagelijkse oefeningen

Fitavie - Man en vrouw lachend op het strandMinstens een half uur per dag bewegen is goed voor je geheugen en helpt tegen psychische klachten. De app Fitavie werkt als een persoonlijke coach die je dagelijks helpt te bewegen met leuke oefeningen. Door aan te geven wat je wel en niet kunt, krijg je oefeningen op maat aangeboden. De app werkt logisch en is eenvoudig : je kunt direct aan de slag.

Als lid krijg je 50% korting op een jaarabonnement van Fitavie. Je betaalt slechts € 23,88 (normaal € 47,76).

4. Puzzelen maar!

Sudoku’s, legpuzzels, cryptogrammen of kruiswoordraadsels prikkelen je brein. Behalve legpuzzels en puzzelboekjes bestaan er tientallen digitale puzzelapps voor computer, tablet of mobiel. Prima apps zijn bijvoorbeeld die van Denksport – sudoku, woordzoeker, kruiswoord, Zweedse puzzel – of het populaire Wordfeud, dat lijkt op Scrabble. De meeste apps zijn gratis, of voor een klein bedrag verkrijgbaar.Woordzoeker website ledenvereniging

Elke maand een nieuwe puzzel op onze website. Speel mee en win een fantastische prijs!

5. Nooit te oud om te leren

Om je brein in conditie te houden is het belangrijk om steeds nieuwe dingen te leren. Ook als je ouder bent. Of het nu een handwerkcursus is of lesjes bridge. Een wat dacht je van een nieuwe taal leren? Dat gaat handig met taalapps als Duolingo of Babbel. Daarmee start je goedkoop (of zelfs gratis) in je eigen tempo.