Zo herken je hartklachten

Mannen en vrouwen kunnen verschillende klachten hebben
Jaarlijks worden meer dan 30.000 mensen in het ziekenhuis opgenomen met een hartaanval. De klachten verschillen vaak bij mannen en vrouwen. Als je weet hoe je een hartaanval herkent, kan de arts zo snel mogelijk de juiste behandeling geven.

Hoe herken je de symptomen en wat kun je doen?

Klachten bij een hartaanval

Dit zijn de symptomen waaraan je een hartaanval herkent:

• Plotseling beklemmende of drukkende pijn op de borst
  • Pijn kan uitstralen naar bovenarmen, hals, kaak, rug of maagstreek
  • Pijn duurt ook in rust langer dan 5 minuten
  • Misselijkheid
  • Zweten en braken

Vrouwen hebben vaak andere klachten

Vrouwen kunnen bij een hartaanval ook last hebben van:

• Pijn in de bovenbuik, kaak, nek of rug of pijn tussen de schouderbladen
  • Kortademigheid
  • Extreme vermoeidheid
  • Duizeligheid
  • Onrustig gevoel, angst, snelle ademhaling

LET OP Deze klachten kunnen ook bij mannen voorkomen. En bij ouderen en mensen met diabetes komen ook vaker minder duidelijke signalen voor.

Herken de symptomen

Als je de symptomen op tijd herkent, kan de arts in het ziekenhuis zo snel mogelijk de juiste behandeling geven. Hoe eerder de behandeling start, hoe kleiner de kans op ernstige, blijvende schade.

Wat is het verschil tussen hartaanval, hartinfarct of hartstilstand?

Een hartaanval of hartinfarct is hetzelfde: een verstopping in een bloedvat van het hart. Hierdoor krijgt een deel van de hartspier geen zuurstof meer. Je bent aanspreekbaar en hebt klachten.
Bij een hartstilstand stopt het hart met kloppen en wordt er geen bloed meer door het lichaam rondgepompt. Je raakt binnen enkele seconden bewusteloos en de (normale) ademhaling stopt. Reanimatie is van levensbelang.

Wat kan ik doen?

Duren de klachten van een hartaanval in rust langer dan 5 minuten? Doe dan het volgende:

• Bel direct 112.
  • Blijf kalm en wacht tot de ambulance komt.
  • Breng iemand niet zelf naar de eerste hulp, in de ambulance kunnen ze direct starten met de behandeling en dat is van levensbelang.
  • Is iemand buiten bewustzijn en is er geen (normale) ademhaling? Bel meteen 112 en start met reanimeren. Ga door totdat ambulancepersoneel het van jou overneemt.

Hulp bij reanimeren