Vakantie voorbij? Zo pak je je ritme weer op!

5 Tips om weer in het ritme te komen na de vakantie
Uitslapen zo lang als je wilt, alleen maar leuke dingen doen en weinig tot geen verplichtingen. Heerlijk dat vakantiegevoel! Maar aan alle goede dingen komt ook weer een einde; de vrijblijvende mogelijkheid om te kunnen luieren zit er weer op. Tijd om het normale leven weer op te pakken. Maar hoe kom je weer in het dagelijks ritme na een vakantie?
  1. Zet 's avonds en 's ochtends een wekker
    Een heel simpel maar doeltreffend hulpmiddel om het heerlijke uitslapen weer af te bouwen en je ritme weer op te pakken: een wekker. Zet 's avonds een wekker als seintje om weer op tijd naar bed te gaan. En gun jezelf in de ochtend voldoende tijd om op te starten, door de wekker iets vroeger te zetten dan normaal. Is de verleiding heel groot om de wekker uit te drukken en lekker te blijven liggen? Leg hem dan eens aan de andere kant van de kamer, zodat je wel uit bed moet. Of kies voor een interactieve wekker app, waarbij je eerst een rekensom of puzzel moet oplossen voordat je hem uit kan zetten. Extra tip: trek direct de gordijnen open en zet het raam op een kier om meteen goed wakker te worden.

2. Betrek je kind bij de dagplanning
    Betrek je kind bij het plannen van de dag. Wat staat er allemaal te gebeuren? Weet je kind nog hoe het ook alweer was voor de vakantie? Kijk samen welke stappen er belangrijk zijn per dagdeel en in welke volgorde jullie wat gaan doen. Maak een overzichtelijke planning en hang die op een plek in het huis waar het hele gezin het kan zien. Voor kleinere kinderen kun je er plaatjes bij plakken om het begrijpelijk te maken. Als kinderen betrokken worden bij de indeling van de dag, wordt het ook hun eigen plan. Hierdoor zijn ze meer gemotiveerd om mee te werken.

3. Op tijd structuur herintroduceren
    Vlak voordat de vakantie is afgelopen kun je alvast weer structuur herintroduceren. Ga weer op vaste tijden eten, naar bed en uit bed; zodat het hele gezin weer kan wennen. In de laatste vrije dagen van de vakantie is het handig om op een vast tijdstip een activiteit in te plannen. Dit kan een bezoek aan opa en oma zijn, een uitje naar de dierentuin of gewoon een gezellige boswandeling. Spreek hier als gezin een tijdstip voor af waarop je de deur uit moet. Zo kun je weer wennen aan de vaste tijden van werk, school, zwemles of andere activiteiten.

4. Eet genoeg energie
    Hebben jij en je gezin in de vakantie ook heerlijk genoten van croissantjes, chocoladebroodjes en andere makkelijke lekkernijen? Dat kan na de vakantie natuurlijk nog steeds! Maar om een goedgevulde werkdag of schooldag aan te kunnen, heeft je lichaam ook voldoende voedingsstoffen nodig. Geef je lichaam daarom genoeg energie met voedzame maaltijden. Heb je na zo'n goedgevulde dag niet meer zoveel puf of zin om nog uitgebreid te koken? Probeer dan eens deze heerlijke gezonde hamburger of deze simpele, snelle pastasalade.

5. Sluit de dag goed af
    Na een poosje veel vrije tijd te hebben gehad, kunnen alle normale activiteiten, prikkels en verplichtingen vermoeiend zijn. Doe rustig aan en sluit 's avonds de dag goed af. Zo geef je je lichaam en brein rust. Dit draagt bij aan een goede nachtrust, waardoor je voldoende kunt opladen voor de volgende dag. Blik samen met je gezin even terug op wat er allemaal is gebeurd vandaag. Geef alle prikkels een plekje, zodat je ze niet mee de nacht in neemt. Bespreek de gebeurtenissen het liefst niet vlak voordat je kind naar bed gaat, maar bijvoorbeeld tijdens het avondeten.

Chatten

Chat met onze