Van goede voornemens naar geweldige gewoonten

Gezonde tips voor een vitaal begin van het jaar!
Elk jaar beginnen we met z'n allen met goede voornemens, zoals meer bewegen, fitter worden en gezonder eten. Maar wat houdt gezonder eten nu precies in? Minder snacken? Bewuster snacken? Of juist meer groenten eten? En wat zijn nou de voordelen van meer nachtrust en het drinken van meer water? Hoe kunnen we met kleine aanpassingen onze leefstijl verbeteren?

Eet meer groenten

Het voedingscentrum adviseert volwassenen om minimaal 250 gram groenten per dag te eten. Die 250 gram groenten hoef je natuurlijk niet alleen tijdens het avondeten te eten. Je kunt jouw groente-inname ook over de dag verdelen. Ontbijt bijvoorbeeld met een omelet en lekker veel groenten, zoals spinazie en asperges. Of door plakjes tomaat en komkommer tussen je volkoren boterham met kaas te doen. En wat dacht je van een rauwkostsnack van komkommer, wortels en paprika? Alle beetjes helpen!

Tegelijkertijd kan de nieuwe leefstijl van meer bewegen, gezond(er) eten en een drukke baan of sociaal leven lastig te combineren zijn. Dan is een vriesverse maaltijd van Vers aan Tafel mét veel groenten een goede oplossing! Deze maaltijden worden net als thuis bereid, maar dan in grotere pannen. Daarbij wordt gekookt zonder kunstmatige smaakversterkers of toevoegingen. Doordat de maaltijden na bereiding direct worden ingevroren, blijven de verse groenten en duurzame ingrediënten vers. Ook blijven alle voedingswaarden en de smaak optimaal bewaard.

Vers aan Tafel heeft een aantal maaltijden in hun assortiment die rijk zijn aan groenten. Dit houdt in dat de maaltijd minimaal 200 gram groenten bevat. Bijvoorbeeld het Lekkerbekje met een mix van worteltjes en doperwten en gebakken aardappelen.

Goede Voornemens Box

Ook heeft Vers Aan Tafel een speciale maaltijdbox samengesteld: de Goede Voornemens box. Alle maaltijden uit deze box voldoen aan in ieder geval 4 van de 5 hieronder genoemde criteria. Het is een mix van maaltijden die bijdragen aan de gezondheidsdoelen voor het nieuwe jaar.

Een gezonde maaltijd bevat:

• Minimaal 30% groenten
  • Tussen de 400 en 700 kcal
  • Minimaal 20% van de energie uit eiwit
  • Minimaal 40% van de energie uit vet
  • Minder dan 3 gram zout

Mentale gezondheid

Een positieve mentale gezondheid is essentieel om te kunnen genieten van het leven. Onderneem sociale activiteiten met vrienden of familie of neem deel aan (georganiseerde) groepsactiviteiten. Verminder stress door echt de tijd te nemen voor activiteiten waar je van geniet. Of het nu gaat om tuinieren, schilderen, muziek luisteren of lezen; hobby's dragen bij aan een positieve mentale gezondheid. Maar het is ook goed om de hersenen te stimuleren. Bijvoorbeeld door het maken van puzzels, te lezen of een nieuwe vaardigheid te leren.

Voldoende slaap

Zorg ook voor voldoende rust en slaap. Een goede nachtrust draagt bij aan het herstel van het lichaam, bevordert een gezond immuunsysteem en verbetert de concentratie en stemming. Ook vermindert hiermee het risico op verschillende gezondheidsproblemen, zoals hartziekten, obesitas en diabetes.

Hydratatie

Vergeet niet om gedurende de dag voldoende water te drinken. Water is betrokken bij verschillende lichaamsprocessen, zoals de spijsvertering, de opname van voedingsstoffen, temperatuurregulatie en het afvoeren van afvalstoffen. Hydratatie is van groot belang voor de algemene gezondheid en kan ook helpen bij het verminderen van vermoeidheid. Moeite om voldoende water te drinken? Drink regelmatig kleine slokjes uit een herbruikbaar waterflesje dat je bij de hand hebt. Of werk met een schema. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je direct na het ontwaken een glas water drinkt. Of stel een wekkertje in om jezelf eraan te herinneren dat het tijd is om wat water te drinken. Geef het water eventueel een vleugje smaak door fruit, kruiden of komkommer toe te voegen.

Regelmatige lichaamsbeweging

Naast gezonde voeding, hydratatie en een fijne mentale gezondheid is regelmatige lichaamsbeweging ook essentieel. Wat hierin mogelijk is, ligt natuurlijk aan jouw gezondheid. Overweeg een dagelijkse wandeling, ga zwemmen of doe (thuis) wat simpele oefeningen om spieren en gewrichten soepel te houden. Ook alledaagse dingen kunnen lichaamsbeweging bevorderen. Tuinieren is een geweldige manier om in beweging te blijven (met dit weer kun je je misschien iets meer richten op de kamerplanten). Speel met je huisdieren, bijvoorbeeld door het gooien van een bal of door een stukje te wandelen met de hond. Of combineer het drinken van water met beweging door naar de keuken te lopen voor een glas water.

Eiwit(ver)rijk(t) eten

Verlies van spiermassa is bij het ouder worden volkomen normaal. Het gevolg: je raakt sneller vermoeid na bewegen (denk aan traplopen) of hebt minder kracht in je handen. Gelukkig kun je zelf veel doen om je spiermassa te behouden en je spierkracht te herstellen. Aan de ene kant is dat bewegen en sporten. Maar net zo belangrijk is goed eten, en dan vooral extra eiwitten. Eiwitten zijn immers de bouwstenen van spieren. Als je voldoende eiwit eet, kun je de spiermassa behouden en zelfs je spieren versterken.

Vers aan Tafel heeft 10 eiwitverrijkte tussendoortjes die je naast de maaltijden kunt gebruiken. Deze zijn niet alleen heel lekker, ze leveren je ook veel eiwitten in een kleine portie. Omdat ze niet zo groot zijn, gaat je eetlust niet verloren.