Gezond ouder worden? Eet voldoende eiwitten

Eiwitten: de bouwstenen van je spieren
Wie wil er nu niet fit en vitaal ouder worden? Gelukkig kun je jouw lichaam daar een handje bij helpen. Bijvoorbeeld door voldoende te bewegen en leuke activiteiten te blijven ondernemen. Maar het is minstens zo belangrijk dat je voldoende goede voedingsstoffen binnenkrijgt. Wist je dat eiwitten voor ouderen cruciaal zijn?

Naarmate je ouder wordt verandert je lichaam. Je spierkracht, spiermassa en botweefsel nemen af. Hierdoor kun je sneller vermoeid zijn na bewegen of minder kracht hebben in bijvoorbeeld je handen. Ook verbruik je minder energie, waardoor eetlust iets vermindert. Dit kan het extra lastig maken om voldoende goede voedingsstoffen binnen te krijgen.

Vooral extra eiwitten zijn belangrijk, omdat dat de bouwstenen van je spieren zijn. Als je voldoende eiwit eet, kun je de afbraak van spierweefsel vertragen en zelfs je spieren versterken. Eiwit zit vooral in melk(producten), vis, vlees, eieren en vleesvervangers zoals peulvruchten, noten en tofu. Ook graanproducten zijn een bron van eiwit.

Makkelijk extra eiwitten binnenkrijgen

Op de website van het voedingscentrum vind je gezonde, makkelijke en snelle recepten die meer dan 25 gram eiwit per maaltijd bevatten. Wil je liever niet zelf koken? Dan is onze samenwerkingspartner Vers aan Tafel Maaltijdservice misschien iets voor jou. Zij helpen je graag om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Hun assortiment bevat diverse maaltijden met het label 'eiwitrijk'. Dat betekent dat minimaal 20% van de energie uit deze maaltijden uit eiwitten bestaat. Als lid krijg je 15% korting op alle vriesverse maaltijden van Vers aan Tafel.

Daarnaast kun je bij Vers aan Tafel eiwitrijke tussendoortjes bestellen. Dit aanbod varieert van gebakjes, kleine desserts en cake tot sappen en rozijnenbollen. Deze bevatten veel eiwitten in kleine porties. Op deze manier krijg je de juiste hoeveelheden binnen, terwijl je eetlust niet verloren gaat. Zo simpel kan het zijn.