Ontwikkel je digitale vaardigheden

Veilig internetten, al je wachtwoorden onthouden en je tablet gebruiken. Het is belangrijk om digitale vaardigheden te hebben. Als je zelfstandig wilt blijven wonen, heb je steeds vaker internet nodig. Bekijk de tips en word wegwijs op de digitale snelweg.

Hulp nodig bij internetten? De ledenvereniging helpt je verder.

Daarom is het zo belangrijk om digivaardig te zijn

Als je zelfstandig wilt blijven wonen, heb je steeds vaker internet nodig. Het is dus belangrijk dat je wegwijs bent op de digitale snelweg. Om digivaardig te zijn. We geven je de 12 belangrijkste argumenten:

1. E-health: zorg op afstand

Dankzij e-health of online zelfzorg kun je heel veel functies van je lichaam zelf meten en in de gaten houden. Dat scheelt bijvoorbeeld controles in het ziekenhuis of bij de dokter. Nog belangrijker is dat je dankzij e-health zelf meer grip hebt op je gezondheid of ziekte.

2. Wmo aanvragen

Heb je ondersteuning nodig om zelfstandig te blijven wonen? Dan kun je Wmo aanvragen bij de gemeente. Dat doe je op de website van de gemeente. We leggen je uit hoe je Wmo aanvraagt.

3. Hulpmiddelen snel regelen

Kun je niet meer zonder hulpmiddelen? Mag je deze zelf regelen met een pgb? Of is het voordeliger om ze zelf aan te schaffen? Informatie over hulpmiddelen regelen vind je op onze website. Wat voor jou het voordeligst is, weet je na een avondje internetten. Je bestelt het hulpmiddel dat je nodig hebt, rechtstreeks op de website van de beste aanbieder. Deze bezorgt het bij jou thuis op het moment dat het jou uitkomt.

4. Betalen met computer of telefoon

Hulpmiddelen en andere online aankopen betaal je meestal direct online, via iDEAL. Of je maakt het bedrag via online bankieren over. Steeds meer webshops bieden mogelijkheden om achteraf te betalen. Al deze manieren van betalen doe je op je computer of je smartphone. De Consumentenbond geeft een overzicht van internetbankieren bij de banken in Nederland.

5. Gratis bellen

Met je tablet of smartphone kun je gratis bellen of videobellen. Dat kan met apps als Facetime, Messenger, WhatsApp en Skype. En met iedereen over de hele wereld. Ben je niet zo handig met je tablet? Via de ledenvereniging volg je voordelig een cursus bij SeniorWeb of komt een deskundige jongere bij je langs.

6. Maaltijd aan huis

Kun je niet voor jezelf koken? Met een paar muisklikken tover je elke dag een goede en gezonde warme maaltijd op tafel: via de ledenvereniging krijg je aantrekkelijke korting op vriesverse maaltijden van apetito. Schuif je liever aan bij leeftijdsgenoten in een buurthuis? Dan vind je snel een mogelijkheid bij jou in de buurt.

7. Afvalkalender alleen online

Steeds meer gemeenten verwijzen voor de afvalkalender naar hun website. Soms kun je daar zelf de kalender downloaden en printen. Of je installeert de speciale app op je smartphone, als de gemeente die aanbiedt.

8. Ken je MijnOverheid.nl al?

De belastingdienst stuurt nu nog alles op papier, maar stopt hier ooit mee. Dan krijg je berichten van de Belastingdienst alleen nog via de Berichtenbox van MijnOverheid.nl. Dat geldt voor steeds meer zaken die je met de overheid regelt, zoals toeslagen, pensioenoverzicht en donorregistratie. Om MijnOverheid.nl te gebruiken heb je DigiD nodig.

9. Zorgverzekering kiezen

Past de dekking van je zorgverzekering nog bij wat je nu nodig hebt? Ben je eigenlijk duurder of goedkoper uit dan bij andere zorgverzekeringen? Op internet kun je de mogelijkheden gemakkelijk vergelijken, zoals met Independer of Zorgkiezer. En via de ledenvereniging regel je makkelijk een zorgverzekering met collectiviteitskorting.

10. Andere woning zoeken en vinden

Als het niet meer lukt om in je huidige woning zelfstandig te wonen, is verhuizen een optie. Op internet vind je makelaars in de buurt voor koop- en huurwoningen. Op websites als Funda.nl bekijk je de huizen die voldoen aan je wensen. Huis gevonden? Dan bereken je online snel de maandlasten voordat je besluit een kijkafspraak te maken.

11. Hypotheek oversluiten? Vergelijken verstevigt je onderhandelingspositie

Ga je verhuizen? Dan wil je weten hoe het verdergaat met je hypotheek. Daarvoor kun je in gesprek met een adviseur van de bank of een andere aanbieder van hypotheken. Maar heb je nu écht het beste aanbod? Op vergelijkingssites als Independer of op de Hypotheekrentevergelijker van de Consumentenbond kun je de hypotheekrentes vergelijken. Zodat je goed gewapend een nieuwe onderhandelingsronde ingaat.

12. Op reis met openbaar vervoer

Reis je met het openbaar vervoer? Dan kun je online eenvoudig je reis plannen op websites zoals 9292 en de Reisplanner van de NS.Ook actuele informatie over storingen en andere wijzigingen vind je daar.

Veilig online

Hoe meer je online bent, hoe meer je op je privacy moet letten. Gebruik bijvoorbeeld niet zomaar een openbaar wifi-netwerk, zoals wifi bij de supermarkt. Houd het veilig online. Lees ook deze tips over veilig online bankieren, e-mailen, winkelen en spelletjes spelen.

Wachtwoorden

Online heb je vaak een inlognaam en wachtwoord nodig. Kies niet altijd voor hetzelfde wachtwoord, want dan kunnen internetcriminelen gemakkelijker bij al je gegevens. Bedenk een apart wachtwoord voor elke website en online dienst die je gebruikt. Ben je klaar met al die wachtwoorden? We geven je handige en veilige oplossingen.