Vergeetachtig? Deze tips ondersteunen uw geheugen

Van sociaal actief blijven tot opschrijven wat u niet mag vergeten
Zoals uzelf her en der wat slijtage vertoont naarmate u ouder wordt, zo vertonen uw hersenen die slijtage ook. Hierdoor krijgt u last van ouderdomsvergeetachtigheid. Daar is niks aan te doen. Maar u kunt de problemen wel verminderen.

Tips

• Blijf sociaal actief
    • Nieuwe indrukken houdt u uw geest fit en voorkomt u een snellere achteruitgang van uw geheugen. Nieuwe indrukken krijgt u via sociale contacten en door leuke bezigheden. Probeer daarom contact te onderhouden met familieleden, buren, vrienden, kennissen. Onderneem samen of alleen dingen, zoek naar leuke activiteiten en blijf actief.
    • Diezelfde mensen kunt u ook vragen om u aan uw afspraken te herinneren.
    • Bent u veel alleen en voelt u zich daardoor eenzaam? Dan helpen onze 'Praktische tips om eenzaamheid aan te pakken' u om uit deze situatie te komen.

• Schrijf op wat u niet mag vergeten
    • Geen agenda om afspraken in te noteren.
    • Gebruik briefjes om notities te maken van de dingen die u moet doen.

• Leg spullen op een vaste plek weg
    • Leg uw sleutels, bril, tas, portemonnee en andere belangrijke spullen op een vaste plek weg. Zo voorkomt u dat u deze steeds kwijt bent.
    • Doe dit ook met brieven die u wilt posten; leg deze op een vaste plek en in het zicht neer. Liefst een plek waar u langs loopt voordat u naar buiten gaat.

• Ga bewust om met informatie
    • U onthoudt informatie beter als u er actief mee omgaat. Ziet u iets op de televisie dat u wilt onthouden? Leest u iets in de krant of hoort u iets tijdens een gesprek? Probeer dan:
      • de informatie te ordenen, te structureren;
      • een voorstelling te maken van datgene wat u wilt onthouden. Een beeld is soms makkelijker te onthouden dan woorden of tekst;
      • een ezelsbruggetje te maken.

Chatten

Chat met onze