Kraamzorg: een zorg minder

Wat houdt kraamzorg precies in, waar heb je recht op en wie betaalt wat?
Het Nederlandse systeem van kraamzorg is uniek in de wereld: iemand die thuis helpt in de eerste zware dagen na de bevalling. Wat houdt kraamzorg precies in, waar heb je recht op en wie betaalt wat?

Wat is kraamzorg?

Tips en advies, structuur en houvast. De kraamverzorgster assisteert bij de bevalling en helpt jonge ouders door de pittige eerste tien dagen na de geboorte heen. Ze houdt de gezondheid van moeder en kind in de gaten en helpt bij het wassen en verschonen van de baby. Ze helpt bij het geven van borst(voeding) en biedt emotionele steun. Ook doet ze licht huishoudelijk werk. Ze heeft een signalerende functie, bij problemen binnen een gezin kan ze professionele hulp inschakelen. Een kraamverzorgster is goed opgeleid. De meesten hebben de driejarige mbo-opleiding Verzorgende IG gevolgd. Veel kraamzorg- en thuiszorgorganisaties bieden, in samenwerking met ROC’s, een praktijkgerichte verkorte opleiding.

Wat kun je wel/niet vragen

De primaire taak van een kraamhulp is de zorg voor moeder en kind. Je mag alles vragen wat verband houdt met jou of je baby, maar ze is geen werkster.

Wel:

• Bedden van moeder en kind verschonen
  • Een afwasje doen
  • Een kraamwas draaien
  • De lunch verzorgen
  • Kraambezoek ontvangen

Niet:

• De wekelijkse boodschappen
  • Alle ramen in huis lappen
  • Een berg was wegstrijken
  • De kliko aan de weg zetten
  • Het aquarium schoonmaken

Wordt kraamzorg vergoed?

Kraamzorg zit in het basispakket van de zorgverzekering. Iedere pas bevallen vrouw heeft recht op minimaal 24 en maximaal 80 uur kraamzorg, verdeeld over tien dagen. Let op: dagen in het ziekenhuis of geboortecentrum worden in mindering gebracht op het totaal.

Voor kraamzorg geldt een wettelijke eigen bijdrage:

• € 4,20 per uur bij kraamzorg thuis, in een kraamhotel of geboortecentrum
  • € 33 per dag voor kraamzorg in een ziekenhuis zonder medische noodzaak

Hoe lang recht op kraamzorg?

Het aantal uren kraamzorg waar je recht op hebt, wordt bepaald op basis van het Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg. Op drie momenten wordt een inschatting gemaakt en het aantal uren zo nodig bijgesteld.

• Tijdens het intakegesprek
  • Vlak na de bevalling
  • Op de derde of vierde dag van de kraamperiode

Meer kraamzorg, kan dat?

De exacte vergoeding van kraamzorg verschilt per zorgverzekering.

• De ledenvereniging biedt leden een aanvullend kraamzorgarrangement.

Sommige verzekeraars

• Vergoeden de eigen bijdrage
  • Vergoeden extra uren kraamzorg via de aanvullende verzekering

Wil je om wat voor reden dan ook langer kraamzorg? Bij veel kraamzorginstellingen kun je zelf extra uren inkopen. De prijzen variëren, reken op minimaal 40 euro per uur.

Tip

Kijk goed naar de polis van je zorgverzekering voordat je kraamzorg aanvraagt. Loopt het tegen het einde van het jaar? Dan kan het lonen om over te stappen.

Hoe vraag je kraamzorg aan?

Vraag kraamzorg uiterlijk 5 maanden vóór de vermoedelijke bevallingsdatum aan. Doe navraag bij je zorgverzekeraar met welke kraambureaus zij samenwerken. Zo weet je zeker dat je kraamzorg wordt vergoed. Schrijf je daarna in bij een kraambureau. Kijk bijvoorbeeld hier voor kraambureaus in je omgeving.

Meer over