Medicijnen op reis

Controleer op tijd of uw medicijnen onder de Opiumwet vallen
Gebruikt u medicijnen en gaat u op reis? Het kan zijn dat deze in de lijst met verboden middelen staan. Dit heeft alles te maken met de Opiumwet. Controleer dit altijd en regel op tijd een officiële medicijnverklaring.

Opiumwet

Gaat u op reis met een middel dat onder de Opiumwet valt, dan moet u hiervoor een officiële verklaring aanvragen. In veel landen is het gebruiken van middelen die onder deze wet vallen streng verboden. Op het overtreden van de Opiumwet staan strenge straffen. U kunt deze medicijnen dus niet zomaar mee op reis nemen. Dat geldt onder andere voor:

• slaap- en kalmeringsmiddelen (zoals Valium, Seresta)
  • sterke pijnstillers (bijvoorbeeld Morfine)
  • middelen voor de behandeling van ADHD (zoals medicijnen met de werkzame stof methylfenidaat)
  • medicinale cannabis

Stap 1: Bepaal of het medicijn dat u gebruikt onder de Opiumwet valt

• Vraag uw apotheker of uw medicijn onder de Opiumwet valt.
  • Of kijk in deze overheidslijst van de Opiumwet of uw medicijn onder deze wet valt.

Stap 2: Zoek uw bestemming op

• Klik op deze link van het CAK met daarin een alfabetische lijst met landen. Als u op het land van bestemming klikt ziet u welke procedure u moet volgen om een medische verklaring aan te vragen.
  • Het land waar u naartoe gaat kan vallen onder de zogeheten 'Schengenlanden', het 'Apostilleverdrag' of de categorie 'overige landen'.

Reisbestemming Schengenland

Dit zijn de Schengenlanden

Als u naar een Schengenland reist, heeft u een Schengenverklaring nodig voor uw medicijnen. De volgende 26 landen vallen onder het Schengengebied: België, Denemarken, Duitsland; Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, IJsland, Zweden, Zwitserland.

Belangrijk om te weten over de Schengenverklaring

Bij het aanvragen van een Schengenverklaring is het volgende belangrijk om te weten:

• Er mag maximaal één medicijn op één verklaring staan.
  • Gebruikt u meerdere medicijnen, dan moet u dus voor elk medicijn apart een verklaring aanvragen.
  • Doe dit minimaal drie weken voordat u op vakantie gaat aan; het duurt namelijk twee weken voordat u de verklaring in huis heeft.
  • De Schengenverklaring vraagt u aan bij het CAK.
  • Na afgifte is de verklaring maximaal 30 dagen geldig.

Zo komt u aan een Schengenverklaring:

1. Download de Schengenverklaring.
  2. Vul de delen A, B en C op de verklaring volledig in. Doe dit eventueel samen met uw (huis)arts.
  3. Laat de verklaring ondertekenen én afstempelen door uw (huis)arts.
  4. Stuur het formulier naar het CAK:
    • Per post naar:
      CAK, afdeling FI / Afgifte Schengenverklaringen
      2508 AA Den Haag
    • Digitaal: scan de Schengenverklaring via het online contactformulier op de site van het CAK
  5. Het CAK vult deel D van de verklaring in en stuurt deze terug.
  6. Neem de verklaring mee op reis.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact met het CAK op.

Op reis naar een niet-Schengenland

Niet-Schengenlanden

De volgende zes landen vallen onder de categorie 'niet-Schengenland':

• Bulgarije; Cyprus; Ierland; Kroatië; Roemenië; Verenigd Koninkrijk.

Reist u naar een niet-Schengenland en vallen uw medicijnen onder de Opiumwet? Dan zijn er twee mogelijkheden.

1. U reist naar een land binnen het Apostillegebied.
  2. U reist naar een land buiten Schengen of het Apostilleverdrag.

Reizen naar een land binnen Apostillegebied

Reist u naar een niet-Schengenland binnen het Apostillegebied dan heeft u een Engelstalige medische verklaring nodig. Bij het aanvragen van een Engelstalige medische verklaring is het volgende belangrijk om te weten:

• Vraag de verklaring ruim voor uw vakantie aan.
  • Het duurt twee weken voordat u de verklaring ontvangt.
  • Er mogen meerdere geneesmiddelen op één Engelstalige medische verklaring staan.
  • U heeft daarom maar één verklaring nodig.
  • De verklaring is één jaar geldig.
  • Wijzigt er niets in uw medicatie of dosering dan mag u de verklaring voor meerdere reizen in dat jaar gebruiken.

Zo komt u aan een Engelstalige medische verklaring:

1. Download de voorbeeldbrief voor een Engelstalige medische verklaring.
  2. Laat een verklaring opstellen door uw (huis)arts.
  3. Vergeet niet de verklaring te laten ondertekenen én afstempelen door uw (huis)arts.
  4. Stuur het formulier per post naar: (per mail of online is niet mogelijk).
    CAK, afdeling FI / Afgifte Schengenverklaringen
    2508 AA Den Haag
  5. Het CAK maakt de verklaring verder gereed en stuurt het naar u toe.
  6. Ga met uw medische verklaring naar een rechtbank in de buurt of vraag de Apostillestempel per post aan. Een familielid of kennis mag de stempel ook 'ophalen'. Deze heeft geen machtiging van u nodig. Adressen en telefoonnummers van alle rechtbanken vindt u hier.
  7. Neem de verklaring mee op reis.

Heeft u nog vragen? Neem dan contact met het CAK op.

Landen buiten Schengen of het Apostilleverdrag

Valt het land waar u naar toegaat niet onder Schengen en ook niet onder Apostillegebied? Dan geldt per land waar u naartoe gaat een andere regeling.

• Voor veel landen moet u met de Engelstalige medische verklaring naar de ambassade en naar het ministerie van Buitenlandse zaken. Maar niet altijd.
  • Neem daarom altijd contact op met de ambassade van het land waar u naartoe reist en vraag wat de procedure is.

Tip: zegt de ambassade dat u geen verklaring of extra documenten nodig heeft? Zorg dan dat u dit op schrift heeft en neem dit als bewijsstuk mee op reis.

Nog meer regelen

Waar moet u nog meer rekening mee houden voordat u medicijnen mee op reis neemt? U leest het in ‘Ik ga op reis en neem mee … medicijnen.’ Komt u er desondanks niet uit? Bel dan met onze ledenconsulent. Zij helpt u graag bij het vinden van de juiste informatie.