Ik ga op reis en neem mee … medicijnen

Maar lees wel eerst deze praktische tips!
Gebruikt u medicijnen en gaat u op reis? Tien praktische tips om bij stil te staan voordat u vertrekt.

1. Medicijnpaspoort is handig

Neem een medicijnpaspoort mee. Mocht u tijdens uw reis uw medicijnen of de verpakking ervan kwijtraken, dan vindt een arts of apotheek op basis van dit medisch paspoort het juiste vervangende geneesmiddel. In dit paspoort staat namelijk:

• welke medicijnen u neemt;
  • in welke dosering;
  • wat de werkzame stoffen zijn;
  • of u last heeft van allergieën en chronische aandoeningen.

U haalt uw persoonlijke medicijnpaspoort gratis bij uw apotheek. Of u vraagt uw paspoort aan via de site van Mediq/Benu Apotheek en haalt het na twee werkdagen op bij een Mediq/Benu Apotheek naar keuze.

Let op: een medicijnpaspoort is geen reisdocument of vervanging voor een recept.

2. Neem de originele verpakking mee

Neem uw geneesmiddelen altijd mee in de originele verpakking. Dus met het etiket van uw apotheek erop. Zo kan een ander zien dat het om medicijnen gaat en bijvoorbeeld niet om drugs. Handig is ook, dat op de verpakking en de bijsluiter de werkzame stof staat. Zo herkennen artsen en apothekers in het buitenland direct uw medicijnen.

3. Neem voldoende mee

Neem altijd extra medicijnen mee, zodat u nog wat over heeft voor een onvoorzien langer verblijf. Controleer ook de houdbaarheidsdatum van uw medicijnen voordat u op reis gaat.

4. Internationaal recept

Niet alle Nederlandse geneesmiddelen zijn in het buitenland te koop. Verwacht u dat u een medicijn op recept nodig heeft in het buitenland, vraag uw huisarts dan vooraf om een internationaal recept. Daarop staat de werkzame stof van het medicijn. Zo weet elke apotheker, waar ook ter wereld, precies wat u nodig heeft.

Er bestaat overigens geen speciaal formulier om een internationaal recept op te stellen. Vraag uw arts om in ieder geval de volgende gegevens te vermelden:

• Uw volledige voor- en achternaam.
  • Uw geboortedatum.
  • Datum van afgifte van het recept.
  • Voor- en achternaam en titel of diploma (beroepskwalificatie) van de arts, adres en land van de artsenpraktijk mét een handtekening.
  • De werkzame stof (ook wel generieke naam of stofnaam), de vorm (tabletten, oplossing, enzovoort), hoeveelheid, concentratie en dosering van het voorgeschreven middel.

5. Telefoonnummer bij de hand

Neem voor alle zekerheid het telefoonnummer van uw (huis)arts en apotheek mee. Heeft u onverwacht vragen over uw medicatie dan kunt u bij hen terecht.

6. Vraag een Europese zorgpas aan

• Het is mogelijk om een Europese gezondheidskaart aan te vragen (ook wel EHIC genoemd). Deze is in veel landen geldig. Omdat de lijst van landen vaak wijzigt, raden wij u aan dit voor u vertrekt na te vragen bij uw zorgverzekeraar.
  • Met een Europese zorgpas heeft u recht op dezelfde behandeling als de plaatselijke bevolking. En dus betaalt u bij de apotheek evenveel als een inwoner van dat land. In sommige landen betaalt u daarom niets en in andere een eigen bijdrage. Heeft u geen Europese zorgpas, dan betaalt u het volledige bedrag van de medicijnen.
  • Vraag voor elk lid van het gezin een pas aan want deze is persoonsgebonden. Ook voor kinderen jonger dan 18 jaar. Hoe lang de pas geldig is wisselt per zorgverzekeraar. De vervaldatum staat op de pas.
  • Aanvragen doet u via uw zorgverzekeraar. U krijgt de zorgpas binnen vier werkdagen per post thuisgestuurd.

7. Mag u nog wel zonnen?

Sommige medicijnen maken u gevoeliger voor zonlicht. Staat dit niet vermeld op de bijsluiter en twijfelt u? Vraag het dan voor vertrek na bij uw apotheek.

8. Koeltas voor medicijnen

Sommige medicijnen moet u koel bewaren. Dit lukt het best met een speciale koeltas. Sommige modellen werken met een koelelement. Andere op basis van alleen water. Deze laatste variant heeft geen koelelement of elektriciteit nodig en kunt u keer op keer gebruiken.

Vergelijk en bestel koeltasjes voor het koelen van bijvoorbeeld insuline via deze webwinkels:

• Frio: deze modellen koelen op basis van water.
  • Diabetescentrale: deze modellen koelen met een koelelement of op basis van water.

Een koeltas of -box is niet voor alle medicijnen geschikt. Lees de bijsluiter of vraag uw apotheker hoe u uw medicatie het beste kunt bewaren.

9. Vliegen? In de handbagage!

Gaat u met het vliegtuig naar uw reisbestemming? Houd geneesmiddelen dan in uw handbagage. In het bagageruim kan het vriezen en dat is te koud voor medicijnen. Stop ze ook niet in uw broekzak. Dat is te warm voor geneesmiddelen.

• Let op met de regels voor handbagage:
    • Is het medicijn een vloeistof en neemt u minder dan 100 milliliter mee? Dat moet dit in een doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje. Dit koopt u bij de drogist of de supermarkt.
    • Is het meer dan 100 milliliter? Zorg dat u een doktersrecept kunt overhandigen of kunt aantonen dat het medicijn op uw naam staat.
    • Voor de douanecontrole is het verstandig om een internationale versie van het doktersrecept mee te nemen. Dit regelt u via uw huisarts.
    • Kijk ook op de site van de Overheid voor de regels rondom medicijnen en handbagage.
    • Of raadpleeg de site van de vliegtuigmaatschappij.

10. Opiumwet

En als laatste de tip om rekening te houden de Opiumwet. Is het wel toegestaan om medicijnen mee naar het buitenland te nemen? Lees daarom voordat u op reis gaat het artikel ‘Opiumwet en medicijnen op reis.’