In het buitenland een medicijn nodig?

Zo regelt u de juiste medicatie
Als u in het buitenland bent en uw medicijnen zijn op of u heeft plotseling medicatie nodig, dan moet u deze ter plekke kopen. Waar kunt u terecht en hoe krijgt u de juiste medicatie? En mogen de medicijnen ook weer terug naar Nederland?

Naar de drogist of apotheek?

De drogist is iets typisch Nederlands; in het buitenland gaat u voor medicijnen op recept en vrij verkrijgbare geneesmiddelen (zoals aspirines) altijd naar de apotheek.U herkent deze aan het groene kruis bij de ingang.

Regelgeving per land anders

Voor medicijnrecepten gelden de regels van het land waar u het medicijn afhaalt. Een apotheker moet zich altijd houden aan de eigen, nationale voorschriften. Hierdoor kan het gebeuren dat u een kleinere hoeveelheid medicijnen krijgt, dan op uw (internationale) recept staat.

Weet wat er in de bijsluiter staat

Moet u een medicijn halen dat u niet eerder gebruikte of niet kent? Zorg dan dat u snapt wat de bijsluiter zegt:

• Vraag de apotheker of arts ter plekke om uitleg.
  • Probeer de tekst zelf te vertalen, bijvoorbeeld met de vertaalsite Google Translate of een woordenboek.
  • Kijk ook op zelfzorg.nl; hier vindt u afbeeldingen van de verpakking van Nederlandse producten, met originele bijsluiter, dosering et cetera. Vergelijk deze verpakking met die in het buitenland en kijk of er overeenkomsten zijn.

Twijfel? Bel uw (huis)arts

Twijfelt u of de buitenlandse arts u het juiste medicijn voorschreef? Bel dan uw (huis)arts in Nederland en vraag om raad.

Bewaar de bonnen voor de verzekering

Meestal betaalt u voor een medicijn bij een apotheek in het buitenland het volledige bedrag, ook als dat thuis niet hoeft. Bewaar daarom altijd de bonnen van de medicijnen die u tijdens uw reis kocht. En bel bij thuiskomst uw reis- of zorgverzekeraar met de vraag of u deze kosten kunt declareren. Wilt u dit vooraf weten? Kijk dan in uw polis voor meer informatie of neem contact op met uw reis- of zorgverzekeraar over de vergoedingsvoorwaarden.

• Heeft u een Europese zorgpas? Dan gelden er andere afspraken. U leest ze in het artikel ‘Ik ga op reis en neem mee … medicijnen.’

Denk aan een 'internationaal recept' voordat u vertrekt

Gaat u op reis naar het buitenland en gebruikt u medicijnen die alleen op recept verkrijgbaar zijn? Regel dan voordat u op reis gaat een internationaal recept. Hoe u dit regelt leest u in het artikel ‘Ik ga op reis en neem mee … medicijnen.

Informeer bij het nationaal contactpunt

Via het nationaal contactpunt voor grensoverschrijdende gezondheidszorg kunt u opzoeken of een bepaald geneesmiddel in een ander EU-land verkrijgbaar is. Kies op deze site van Europa.eu uw land van bestemming. Onderaan de pagina vindt u vervolgens het telefoonnummer en webadres van het betreffende contactpunt.

Medicijnen terug invoeren?

Heeft u medicijnen in het buitenland gekocht en voorraad over? Denk dan aan het volgende:

• U mag de medicijnen alleen in Nederland invoeren als ze voor eigen gebruik zijn. Of voor uw kind.
  • De douane kan vragen om een bewijs waarin staat dat de medicijnen voor uzelf zijn.
  • Bel de Douane belastingtelefoon als u wilt weten wat u aan medicijnen mag invoeren: 0800 – 0143 (gratis).
  • Houd ook rekening met de Opiumwet. Lees hiervoor het artikel ‘Opiumwet en medicijnen op reis.’

Na uw vakantie: (huis)arts bellen

Bespreek bij thuiskomst met uw (huis)arts of apotheker welke medicijnen u in het buitenland gebruikte en of u deze nog nodig heeft.