Zo houd je je uitgaven in de hand

Slimme bespaartips
Geld vliegt er harder uit dan je lief is. Wil je nu echt je uitgaven in de hand houden? Je komt een heel eind als je bewust bijhoudt wat je uitgeeft, slim boodschappen doet en samen deelt.

7 tips om je uitgaven in de hand te houden

Slim shoppen

Bewust boodschappen doen kan veel geld schelen. Ga een keer per week naar een goedkope supermarkt en neem een goede boodschappenlijst mee om impulsaankopen te voorkomen. Altijd je boodschappenlijstje kwijt? Je kunt ook een digitaal lijstje maken met bijvoorbeeld Appie, een app van Albert Heijn of gebruik de Jumbo-app. Kijk vooraf ook even op aanbiedingensites als Voordeelmuis en reclamefolder. Door grotere voordeelverpakkingen te kopen bespaar je ook geld. Heb je maar een klein huishouden? Dan kun je ook meerdere porties tegelijk koken en invriezen.

Bewust uitgeven

Houd goed in de gaten wat er binnenkomt én uitgaat. Een papieren kasboek kan al veel overzicht geven. Maar je kunt ook online je inkomsten en uitgaven bijhouden, bijvoorbeeld in Het huishoudboekje of een van de andere apps of websites waarmee je grip houdt op je geldzaken. Sommige zijn gratis, andere betaald.

Bespaar energie

In de wintermaanden kunt u de verwarming best een uurtje voor het slapengaan omlaag zetten. En als u toch bezig bent: zet dan ook meteen apparaten die op stand-by staan helemaal uit, zoals de televisie. En haal uw telefoonoplader uit het stopcontact als uw telefoon opgeladen is. Op websites als Energievergelijker kunt u energieleveranciers met elkaar vergelijken, overstappen kan lonen.

Samen delen

Samen delen kan veel opleveren. Deel de krant bijvoorbeeld met de buren en leen die betonboor van uw familie, in plaats van deze zelf aan te schaffen. Er bestaan veel websites waar u spullen kunt lenen of ruilen, zoals peerby. En een abonnement voor bijvoorbeeld Spotify (voor muziek) en Netflix (films) kunt u vaak met meerdere personen nemen.

Gratis sporten

Maakt u te weinig gebruik van uw peperdure sportschoolabonnement? Zeg het op en ga lopen in plaats van met de auto, buiten joggen of ren de trap op en af om in beweging te blijven. Op YouTube vindt u tal van goede oefeningen voor jong en oud, zoals de Complete beginner workout.

Check uw polis

Goed verzekerd zijn is prima, maar betaalt u niet te veel? Het is slim om eens per jaar uw verzekeringen te vergelijken. Is die autoverzekering ergens anders misschien goedkoper? Heb ik die doorlopende reisverzekering nog wel nodig? Het kan zo tientallen euro’s schelen.

Wees origineel!

Komt er weer zo’n dure maand aan waarin iedereen jarig lijkt te zijn? Probeer eens origineel uit de hoek te komen. Geef jarige vrienden een klusje cadeau in plaats van alweer een prijzige bos bloemen of een boek. Het is ook nog gezellig om bij haar op te passen of samen dat verwaarloosde bloemenperkje op te knappen!

Chatten

Chat met onze