Hulpmiddelen: onbezorgd zelfstandig

Hulpmiddelen maken het gemakkelijker om langer zelfstandig thuis te wonen. Ze helpen om bijvoorbeeld beter te lopen of te horen. Bekijk welke hulpmiddelen er zijn en hoe je ze in huis haalt.

Soorten hulpmiddelen

Er zijn verschillende soorten hulpmiddelen waarmee langer zelfstandig thuis wonen lukt. Er zijn hulpmiddelen om beter mee te horen en te zien. En hulpmiddelen om je veiliger en beter te bewegen.

Hulpmiddelen bij het lopen

Heb je moeite met lopen of heb je iets gebroken? En zoek je krukken of een rollator? Deze loophulpmiddelen worden niet volledig vanuit de basisverzekering vergoed. Als lid van de ledenvereniging leen je gratis een aantal loophulpmiddelen.

Hulpmiddelen bij horen en zien

Heb je een hoortoestel nodig? Of wil je beter zien? Er zijn steeds meer handige hulpmiddelen voor horen en zien te krijgen. Hoortoestellen die je onzichtbaar draagt en ’s nachts oplaadt. Of slimme brillen. Bijvoorbeeld brillen die het blauwe licht van je computerscherm filteren. Of een bril met glazen die donker worden als het zonnig is. Zo heb je geen last van vermoeide of branderige ogen.

Hulpmiddelen voor voeten

Heb je probleemvoeten? Laat schoenen op maat aanmeten. Of misschien kom je al een heel eind met een inlegzool, correctiezool of steunzool in je eigen schoenen. Heb je een aanvullende zorgverzekering? Kijk dan of deze je aangepaste schoenen of inlegzolen vergoedt.

Hulpmiddelen: kopen of huren?

Heb je hulpmiddelen nodig voor een lange tijd? Bijvoorbeeld een bedverhoger, borstkolf of scootmobiel? Dan is kopen uiteindelijk goedkoper dan huren. Als lid van de ledenvereniging krijg je korting bij het kopen van hulpmiddelen. Sommige hulpmiddelen leen je gratis, zoals een douchekruk of bedklossen. Ander hulpmiddelen huur je. Vraag je thuiszorgwinkel welke hulpmiddelen je gratis leent en welke je moet huren. Soms geeft je gemeente of zorgverzekeraar er een vergoeding voor.

Chatten

Chat met onze