Fruit is gezond, of toch niet?

Feiten en fabels
Eet je graag fruit? Een banaan, appel of misschien een tros druiven? Fruit is gezond, dat is een feit. Toch bestaan er ook fabels over fruit. Wat is waar en wat niet?

7 feiten en fabels over fruit

1. Wissel fruit af

Feit. Kies voor verschillende soorten fruit. Eet je ’s ochtends een banaan, kies in de middag voor een appel. Elk soort fruit levert andere voedingsstoffen. Zo bevat een sinaasappel veel vitamine C en een banaan veel kalium. Door fruit af te wisselen krijg je dus verschillende voedingsstoffen en vitaminen binnen.

2. Vruchtensap is gezond

Fabel. Vruchtensap bevat vaak veel suiker. In één glas zitten wel 7 suikerklontjes, net zoveel als in een glas cola. Het Voedingscentrum adviseert zo min mogelijk sap te drinken. Ook vers geperst sap bevat veel suikers en is dus niet zo gezond als we denken. Drink je veel vruchtensap, dan loop je meer kans op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Het programma Broodje Gezond van KRO-NCRV testte hoeveel suiker er in vruchtensap zit en hoeveel in cola. Bekijk het filmpje, bij 3.48 minuten begint de test.

3. Fruit in pot en blik is net zo gezond als vers

Fabel. Eet je fruit uit blik of pot? Er zitten vaak veel suikers in. Koop je een pot of blik, let dan op dat er geen siroop op het fruit zit. Siroop is een mengsel van water en suiker en niet gezond. Beter is het fruit in pot of blik op waterbasis te kopen.

4. Aardbeien zijn geen vruchten

Feit. Een aardbei is een vrucht, denk je. Toch klopt het niet. Aardbeien zijn de bloemen van de plant. De kleine zwarte pitten op de aardbei, dat zijn de vruchten. Dat is nog eens een eyeopener.

5. Fruit helpt bij caloriearm eten

Feit. Neem liever een lekker stuk fruit dan een ‘verantwoord’ tussendoortje zoals een mueslireep of plak ontbijtkoek. In dat soort snacks zitten veel verborgen suikers en weinig vitamines en mineralen.

6. Gedroogd fruit is net zo slecht als snoep

Fabel. Gedroogde abrikozen, dadels of vijgen zijn een smakelijk en gezond alternatief voor snoep. Er zit geen vitamine C meer in het gedroogde fruit, maar nog wel veel vezels. Eet het wel met mate, want ook in gedroogd fruit zitten (fruit)suikers.

7. Een sinaasappel persen is net zo gezond als er een eten

Fabel. Pers een sinaasappel niet uit, maar eet deze gepeld in partjes. Door sap te persen krijg je niet alle vezels binnen, die juist zo belangrijk zijn. Ook heb je een voller gevoel als je een sinaasappel eet, dan wanneer je deze perst. In een glas sinaasappelsap zitten vaak twee á drie sinaasappels. Heb je weleens drie sinaasappels achter elkaar opgegeten?

Meer informatie

Meer weten over fruit? Bijvoorbeeld welke voedingsstoffen en vitaminen waarin zitten? Het Voedingscentrum geeft meer informatie. Op de website van het Diabetesfonds vind je een fruitsuikerlijst en meer informatie over suikers in fruit.

Chatten

Chat met onze