Evenwicht verbeteren? Dit kan u helpen

Verbeter uw evenwicht en coördinatie met de volgende hulpmiddelen
Kunt u wel wat hulp gebruiken bij het verbeteren van uw balans en coördinatie? Er zijn verschillende leuke hulpmiddelen die daarbij ondersteunen.

Evenwicht en coördinatie zijn belangrijk in het dagelijks leven. Maar na een ziekte of bij het ouder worden kunnen deze u weleens in de steek laten. Staat u niet altijd stevig op uw benen en wilt u uw evenwicht verbeteren? Dan kunt u naar de fysiotherapeut voor advies en begeleiding. Of ga thuis aan de slag met oefeningen en hulpmiddelen. Versterk bijvoorbeeld uw spieren met een balansbal of doe een spel waarmee u uw coördinatie verbetert.

Balansbord

Train uw balans en evenwicht met het balansbord. Het bord is ook te gebruiken voor krachttraining en het  versterken van uw enkels. Zo kunnen de oefeningen op dit bord eraan bijdragen dat u steviger op uw benen en voeten staat. Het bord is in hoogte te verstellen en geschikt voor een gewicht van maximaal 140 kilo.

Balkussen

Dit kussen is gevuld met lucht en wordt aanbevolen als u uw rompspieren, stabiliteit, kracht en coördinatie wilt verbeteren. Een balkussen is geschikt voor zowel zittende als staande oefeningen.

Evenwichtsegel

De egel helpt u bij het verbeteren van uw evenwicht. Daarnaast kunt u dit apparaat gebruiken voor voetmassage. Door uw voeten op de stekels te plaatsen, stimuleert u de bloeddoorstroming en masseert u de zenuwen in uw voeten.

Sissel Balanceerblok

Op een balanceerblok kunt u evenwichtsoefeningen doen en uw coördinatie- en reactievermogen trainen. Deze balanstrainer heeft een anti-sliplaag voor extra veiligheid en is zowel binnen, buiten als in het water te gebruiken.

Tip: Koopt u een balans hulpmiddel in de webshop of winkel van Medipoint. U krijgt als lid altijd 10% korting op uw aankopen.

Tips van de fysiotherapeut

Mazi Forouzandeh is fysiotherapeut bij Evean. ‘Afhankelijk van uw conditie en leeftijd kunt u thuis oefeningen doen om evenwicht en concentratie te verbeteren. Hulpmiddelen als een balansbord of balansbal kunnen daar bij helpen. We gebruiken deze middelen ook veel in onze praktijk. Of doe oefeningen met het eigen lichaam:

• Train uw balans in spelvorm op een speelse manier. Doe bijvoorbeeld een balspel met uw (klein)kinderen. Gooi de bal over en vang deze op. Het lijkt misschien eenvoudig, toch draagt dit bij aan een betere coördinatie.
  • Een andere oefening doet u staand bij het aanrecht, met uw handen boven het aanrechtblad om u op te vangen als u uit balans raakt. Rek uzelf uit tot u op uw tenen staat en kom met beide voeten weer terug op de grond. Of til één voor één uw voet drie seconden van de grond.

Heeft u moeite met uw coördinatie of evenwicht en durft u een hulpmiddel niet alleen te gebruiken of weet u niet wat voor u geschikt is? Vraag de fysiotherapeut om advies.’

Fysiofitness

Bij veel praktijken kunt u tegenwoordig terecht voor fysiofitness. Hier werkt u alleen of in groepsverband aan het verbeteren van uw conditie, coördinatie en balans. Trainen in groepsverband doet u vaak samen met mensen van dezelfde leeftijd en niveau als u.