Ik ben eenzaam

Praktisch stappenplan bij eenzaamheid
Voel jij je wel eens eenzaam? Je bent niet de enige.

Eenzaamheid is heel gewoon

Niemand praat graag over eenzaamheid. Of geeft toe dat hij eenzaam is. Terwijl eenzaamheid op zich heel gewoon is; iedereen kan zich periodes in zijn leven eenzaam voelen. Daar hoef je je niet voor te schamen. Het wordt pas een probleem wanneer die gevoelens heel lang duren. Als je niet meer weet hoe je uit deze situatie komt en er daardoor geen goede kwaliteit van leven meer is. In zo’n geval kan onderstaand stappenplan helpen om nieuwe sociale contacten te leggen.

Praktisch stappenplan bij eenzaamheid

1. De eerste stap is inzien of erkennen dat je behoefte hebt aan meer verbinding met anderen. En dat je besluit hier nu iets aan te doen. Wat, dat volgt uit de stappen hierna.
  2. Ga nu na wat voor soort eenzaamheid je voelt; mis je vooral contacten met andere mensen of is er een gevoel van eenzaamheid tijdens het contact met andere mensen (emotionele eenzaamheid)?
  3. Vraag jezelf eens af hoe de eenzaamheid begon. Eenzaamheid ontstaat vaak door een ingrijpende levensgebeurtenis. Dit kan een verlies zijn, zoals een scheiding of verlies van een dierbare, werk of je gezondheid. Maar het kan ook een leuke gebeurtenis zijn, zoals het krijgen van een kind of verhuizen naar een nieuwe plek voor een studie of nieuwe baan. Meer informatie hierover vind je op onze pagina over rouw en verlies.
  4. Wat voor gevoel geeft deze eenzaamheid? Ben je bijvoorbeeld boos over de situatie of juist verdrietig; zie je nog mogelijkheden om uit deze situatie te komen of voel je je hopeloos?
  5. Is er iemand om deze gevoelens mee te delen? Of past een anoniem gesprek met een vrijwilliger van Sensoor beter bij jou?
  6. Heb je al eens overwogen met de huisarts te praten over jouw gevoelens?
  7. Durf je op zoek te gaan naar een manier om weer in contact te komen met andere mensen? Durf je die eerste stap te zetten?
  8. Zo ja, wat voor contact past? Is dat bijvoorbeeld:
    • Aanhalen van contacten die je al had en die zijn verwaterd.
    • Aanmelden bij een (sport)clubje, waar je mensen met dezelfde interesses kunt ontmoeten.
    • Aansluiten bij door vrijwilligers georganiseerde activiteiten, zodat je weer tussen de mensen komt.
    • Een vrijwilliger zoeken die thuis regelmatig een kopje koffie komt drinken.
    • Aansluiten bij een maatjesproject en samen met een vast maatje dingen ondernemen.
    • Zelf vrijwilligers werk doen en zo weer een rol pakken in de maatschappij.
    • Deelnemen aan een telefooncirkel, zodat je dagelijks even met iemand belt die dat nodig heeft.
  9. Heb je alle vragen beantwoord? Dan ben je al een heel eind op weg naar een oplossing.
  10. Schrijf nu op wat je gaat doen om uit deze situatie te komen. In het artikel Praktische tips om eenzaamheid aan te pakken staan diverse ideeën om in actie te komen.

Vraag een gratis huisbezoek aan

Wil je liever bij jou thuis praten over de situatie en samen met onze ledenconsulent zoeken naar een oplossing? Vraag dan een gratis huisbezoek aan.