Cliëntondersteuning

Gratis hulp bij vragen over zorg en ondersteuning thuis
Woon je thuis en krijg je Wmo-ondersteuning, langdurige zorg of wijkverpleging? Of zorg je voor iemand in je omgeving? En vind je het lastig om daarvoor zaken te regelen, gesprekken te voeren, beslissingen te nemen? Je hebt recht op een gratis cliëntondersteuner.

De cliëntondersteuner is er voor jou

Je kunt met veel vragen zitten. Bijvoorbeeld: welke instanties bieden zorg, hoe vul ik een formulier in of wat kost de zorg en wat moet ik zelf betalen? Welke vraag je ook hebt, een cliëntondersteuner helpt je hiermee. Zij komt op voor jouw belangen en rechten, is onafhankelijk en niet in dienst van de gemeente, het CIZ, het zorgkantoor of zorgaanbieders.

Praktische zaken: de cliëntondersteuner regelt ze voor jou

Een cliëntondersteuner regelt praktische zaken zoals:

• Meegaan naar een gesprek, bijvoorbeeld bij een keukentafelgesprek de gemeente, een gesprek bij een zorgkantoor of een zorgorganisatie.
  • Helpen met het invullen van formulieren en andere papieren.
  • Helpen bij het zoeken van zorg die bij jou of jouw naaste past.
  • Bepalen of de hulp goed heeft gewerkt.
  • Bemiddelen als je er niet uitkomt met de zorgaanbieder.

In deze situaties is een cliëntondersteuner zinvol voor jou

• Als jij of je naaste zorg nodig hebt of al krijgt vanuit de Wmo, Wlz of Zvw, bijvoorbeeld hulp in de huishouding, langdurige zorg of wijkverpleging.
  • Als je het lastig vindt zelf zorg te regelen.
  • Als je het moeilijk vindt te bepalen welke zorg voor jou of je naaste geschikt is.
  • Als je niet alleen naar een gesprek met de gemeente of zorgaanbieder wilt.

Zo vind je een cliëntondersteuner

• Krijg jij of jouw naaste al zorg of ondersteuning? Je vindt een cliëntondersteuner via uw zorgkantoor of MEE, 0900 - 999 88 88.
  • Krijg jij of jouw naaste nog geen zorg of ondersteuning? Vraag jouw gemeente naar een cliëntondersteuner bij jou in de buurt.

Vragen? De ledenadviseur helpt je verder

Heb je nog vragen over cliëntondersteuning? Als lid van Espria Ledenvereniging kun je gratis terecht bij de ledenadviseur. Zij informeert en adviseert je graag. De ledenadviseur kent de regels en wetten en weet welke instanties jou verder kunnen helpen.
Bel 088 - 383 20 00. Als je wilt, komt zij op huisbezoek.