Kraamzorg: een zorg minder

Wat houdt kraamzorg precies in, waar heb je recht op en wie betaalt wat?
Kraamzorg is er voor jou en je pasgeboren baby in de week na de bevalling. De kraamhulp zorgt niet alleen voor je baby, maar ook voor jou. Met goede kraamzorg maakt je hele gezin een goede start.

Wat is kraamzorg?

Tips en advies, structuur en houvast. De kraamverzorgster assisteert bij de bevalling en helpt jonge ouders door de pittige eerste tien dagen na de geboorte heen. Ze houdt de gezondheid van moeder en kind in de gaten en helpt bij het wassen en verschonen van de baby. Ze helpt bij het geven van borst(voeding) en biedt emotionele steun. Ook doet ze licht huishoudelijk werk. Ze heeft een signalerende functie, bij problemen binnen een gezin kan ze professionele hulp inschakelen. Een kraamverzorgster is goed opgeleid. De meesten hebben de driejarige mbo-opleiding Verzorgende IG gevolgd. Veel kraamzorg- en thuiszorgorganisaties bieden, in samenwerking met ROC’s, een praktijkgerichte verkorte opleiding.

Wat kun je wel/niet vragen

De primaire taak van een kraamhulp is de zorg voor moeder en kind. Je mag alles vragen wat verband houdt met jou of je baby, maar ze is geen werkster.

Wel:

• Bedden van moeder en kind verschonen
  • Een afwasje doen
  • Een kraamwas draaien
  • De lunch verzorgen
  • Kraambezoek ontvangen

Niet:

• De wekelijkse boodschappen
  • Alle ramen in huis lappen
  • Een berg was wegstrijken
  • De kliko aan de weg zetten
  • Het aquarium schoonmaken

Wordt kraamzorg vergoed?

Kraamzorg zit in het basispakket van de zorgverzekering. Iedere pas bevallen vrouw heeft recht op minimaal 24 en maximaal 80 uur kraamzorg, verdeeld over tien dagen. Let op: dagen in het ziekenhuis of geboortecentrum worden in mindering gebracht op het totaal.

Voor kraamzorg geldt een wettelijke eigen bijdrage:

• € 4,80 per uur bij kraamzorg thuis, in een kraamhotel of geboortecentrum
  • € 33 per dag voor kraamzorg in een ziekenhuis zonder medische noodzaak

Hoe lang recht op kraamzorg?

Het aantal uren kraamzorg waar je recht op hebt, wordt bepaald op basis van het Landelijk Indicatieprotocol Kraamzorg. Op drie momenten wordt een inschatting gemaakt en het aantal uren zo nodig bijgesteld.

• Tijdens het intakegesprek
  • Vlak na de bevalling
  • Op de derde of vierde dag van de kraamperiode

Meer kraamzorg, kan dat?

De exacte vergoeding van kraamzorg verschilt per zorgverzekering. Sommige verzekeraar vergoeden de eigen bijdrage, andere vergoeden extra uren kraamzorg via de aanvullende verzekering.

Wil je om wat voor reden dan ook langer kraamzorg? Bij veel kraamzorginstellingen kun je zelf extra uren inkopen. De prijzen variëren, reken op minimaal € 40,- per uur. Heb je kraamzorg van De Kraamvogel? Kies dan voor het aanvullende kraamzorgarrangement. Als lid krijg je dan maximaal 12 uur kraamzorg bovenop de standaard kraamzorguren voor maar € 22,50 per uur (normaal € 59,33).

Kijk goed naar de polis van je zorgverzekering voordat je kraamzorg aanvraagt. Loopt het tegen het einde van het jaar? Dan kan het lonen om over te stappen.

Hoe vraag je kraamzorg aan?

Vraag kraamzorg uiterlijk 5 maanden vóór de vermoedelijke bevallingsdatum aan. Doe navraag bij je zorgverzekeraar met welke kraambureaus zij samenwerken. Zo weet je zeker dat je kraamzorg wordt vergoed. Schrijf je daarna in bij een kraambureau.