Tips: leer kinderen omgaan met geld

Hoe voed je je (klein)kinderen financieel op? Enkele tips
Ongeveer 13% van de tieners denkt dat geld onbeperkt uit de geldautomaat komt. Het bespreken van geldzaken is een onderdeel van de opvoeding. Met de volgende tips leer je je (klein)kinderen beter met geld om te gaan.

Sparen. Vroeger kregen we een spaarpot. Elk dubbeltje, kwartje, gulden dat je kreeg verdween vaak in het spaarvarken.

Tegenwoordig zijn er veel meer verleidingen, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Internet, social media, tv en etalages. Overal is reclame en zijn er prikkels voor nieuwe, mooiere en betere spullen. Het kan lastig zijn daarmee om te gaan. Want wanneer spaart je kind voor die nieuwe telefoon of een paar schoenen? En wanneer trek jij de portemonnee?

Financieel opvoeden

Het bespreken van financiën is onderdeel van de opvoeding van kinderen. Je kind op jonge leeftijd bewust maken van de waarde van geld, kan financiële problemen in de toekomst voorkomen. Financieel opvoeden betekent:

• Een keuze leren maken tussen wat echt nodig is en wat gewenst is.
  • Met een bepaald bedrag een periode (week of maand) door kunnen komen.
  • Wensen afstemmen op het bedrag dat je elke maand verdient/hebt.

De volgende tips helpen bij een goede financiële opvoeding:

1. Zakgeld
    Zakgeld leert je kind omgaan met geld. Geef een vast bedrag per week of maand en bespreek wat ze daarvan moeten doen. Zo ontdekken ze de waarde ervan en leren ze keuzes maken in hun aankopen.
  2. Spaarpot
    Geef je kind een spaarpot cadeau. Kinderen zien daardoor het geld ‘groeien’. Dat boeit en motiveert hen door te sparen voor grotere uitgaven.
  3. Weerbaar maken tegen verleidingen
    Leer je kind al van jongs af aan dat ze niet alles kunnen kopen en dat geld maar één keer besteed kan worden. Geef zelf het goede voorbeeld. Grote kans dat je kinderen jouw voorbeeld volgen.
  4. Bijbaantje
    Een krantenwijk, vakkenvullen in de supermarkt... Een baantje helpt tieners met geld om te gaan. Door hun ‘eigen’ inkomsten weten ze wat ze met dat geld wel en niet kunnen.
  5. Fouten maken hoort erbij
    Een foutje maken hoort bij het opgroeien. Geven ze meer geld uit dan ze hebben? Bespreek de situatie met je kind en vertel hoe het anders kan. Zo leren ze hun verantwoordelijkheden kennen.
  6. Pas op met lenen
    Steeds meer jongeren lenen geld. Voor een vakantie, rijlessen of scooter. Lenen hoeft niet verkeerd te zijn, maar let er wel op dat het past binnen het maandelijkse budget. De lening moet uiteindelijk wel worden terugbetaald. Leen niet te gemakkelijk en bekijk of er andere mogelijkheden zijn. Zoals sparen voor grote uitgaven.

Weten hoe je kind met geld omgaat? Doe samen de geldtypetest.