Omgaan met eenzaamheid

Hoe doe je dat?
Mis je contacten? En voel je je daardoor wel eens eenzaam? Er is iets aan te doen.

Naar gevoel

Heb je weinig mensen om je heen met wie je kunt praten en gevoelens kunt delen? Dan kun je daar een naar gevoel van krijgen en in een sociaal isolement komen. Gelukkig is er wat aan te doen.

1 miljoen mensen zijn eenzaam

Het is misschien een schrale troost, maar in Nederland voelen 1 miljoen mensen zich eenzaam. 200.000 van hen voelen zich extreem eenzaam. Eenzaamheid ontstaat als er iets verandert in je leven. Het komt veel bij ouderen voor. Maar ook gescheiden mannen en vrouwen tussen de 50 en 64 jaar lopen een grote kans op eenzaamheid. Van deze groep voelt één op de vier zich erg eenzaam. Ouderdom op zich is geen reden voor eenzaamheid. Dat toch veel ouderen zich eenzaam voelen, komt door het overlijden van de partner, het kleiner worden van het netwerk en het verlies van contacten in de buurt. Gelukkig zijn er tegenwoordig diverse manieren waarop je iets aan eenzaamheid kunt doen. Activatie en eigen verantwoordelijkheid zijn hierbij heel belangrijk: je moet het zelf doen, maar je kunt wel hulp vragen.

Roep hulp in als je eenzaam bent

Vaak helpt het als je erover vertelt. Wanneer je er met anderen over praat, kom je tot inzichten of bieden mensen hulp aan. Ga dus in gesprek met iemand over jouw situatie. Vraag hulp bij eenzaamheid. Dat kan iemand in de familie zijn, de buren, een oude vriend of vriendin, maar ook de huisarts en de ledenadviseur van de ledenvereniging. Hulp inroepen kan ook door aan te kloppen bij een vrijwilligersorganisatie of sociaal wijkteam bij jou in de buurt.

Herken je dit?

Verwachtingen bepalen voor een groot deel of en hoe eenzaam iemand zich voelt. Voorbeelden van deze verwachtingen zijn:

• Ik wil elke dag iets leuks doen.
  • Ik wil met iedereen die ik ontmoet een diepgaand gesprek.
  • Ik wil dat mijn kinderen en kleinkinderen iedere week bij mij op bezoek komen.
  • Ik wil dat dit contact een vriendschap voor altijd wordt.
  • Alleen een partner kan mij minder eenzaam maken.

Herken jij je in een van deze voorbeelden? Of zijn er andere dingen waar je grote waarde aan hecht? Dan kán het helpen om hier nog eens goed naar te kijken. Sta stil bij de gedachten die je hebt, kijk waar ze vandaan komen en of ze kloppen. Misschien wil je wel dat je kinderen en kleinkinderen elke week op bezoek komen omdat je denkt dat iedereen zijn kinderen en kleinkinderen elke week ziet en zegt dit niets over je behoefte. Daarnaast kun je de focus leggen op dingen die je wel gelukt zijn, bijvoorbeeld: "ik wil elke dag iets leuks doen" omdraaien in "ik ga morgen met de buurvrouw een kopje koffie drinken".

En je kunt de lat voor jezelf wat minder hoog leggen. Nieuwe vrienden maken kost tijd en hechte vriendschap moet groeien. Af en toe een oppervlakkig praatje met iemand is ook een mooi moment van contact.

Facebook-geluk

Het lijkt misschien of iedereen op Facebook en andere social media gelukkig is, maar dat is niet zo. Dat er zoveel positieve berichten op staan komt, omdat mensen liever een positief beeld laten zien. Minder leuke zaken houden zij voor zichzelf. Het is daarom niet verstandig om je eigen situatie te spiegelen aan die van anderen op Facebook.

Ga op zoek naar activiteiten

Een andere manier om met verwachtingen om te gaan is zelf in actie te komen. Wat vindt je leuk om te doen en zijn er organisaties die dit (online) aanbieden? Houd je van sporten, koken, muziek maken of schilderen? Kijk eens wat er allemaal mogelijk is bij jou in de buurt. Kom je er zelf niet uit, neem dan contact op met de ledenadviseur: 088 - 383 20 00. Zij denken met je mee en kunnen samen met jou op zoek naar mogelijkheden in jouw buurt. Grote kans dat je een leuke hobby vindt die bij je past.

Bekijk ook eens dit stappenplan.

Vraag een gratis huisbezoek aan

Wil je liever in alle rust bespreken waarom je eenzaam bent en samen met onze ledenadviseur kijken wat het beste bij jou past? Vraag dan een huisbezoek aan met de ledenadviseur. Als het door corona nog niet mogelijk is thuis af te spreken, kan het gesprek ook telefonisch plaatsvinden.

Chatten

Chat met onze