NIPT-test: denk er goed over na

U beslist zelf of u meedoet
De NIPT-test spoort afwijkingen bij uw ongeboren kind op. Wat doet u als er een afwijking wordt gevonden? En wist u dat u aan wetenschappelijk onderzoek meedoet? Denk hier van tevoren goed over na!

Wat is de NIPT-test?

De NIPT (niet-invasieve prenatale test) is een test voor zwangere vrouwen die willen weten of hun ongeboren kindje afwijkingen heeft. Het gaat met name om het syndroom van Down, het syndroom van Edwards en het syndroom van Patau. De NIPT-test geeft geen risico op een miskraam.

Hoe werkt de NIPT-test?

1. De arts of verpleegkundige neemt een buisje van uw bloed af.
  2. Met dit bloed wordt het DNA van uw ongeboren kind geanalyseerd.
  3. De analyse maakt duidelijk of uw ongeboren kind afwijkingen heeft.

U kunt de test gewoon laten doen. U hoeft niet eerst een combinatietest te hebben gedaan. U betaalt wel een eigen bijdrage van € 175,-.

U doet mee aan wetenschappelijk onderzoek

Als u een NIPT-test laat doen, doet u automatisch mee aan wetenschappelijk onderzoek: de TRIDENT-studies. U geeft de onderzoekers toestemming om uw bloed op te slaan en om informatie te verzamelen over:

• Uw zwangerschap
  • De uitslag van NIPT-test
  • Eventueel vervolgonderzoek, zoals vruchtwaterpunctie of vlokkentest
  • De uitkomst van uw zwangerschap en de bevalling

Meer weten?

Op de website Meer over NIPT vindt u meer informatie over de TRIDENT-studies.

Denk er goed over na

U beslist zelf

U bent niet verplicht om de NIPT-test te doen. U beslist zelf of u het doet of niet. En hoe ver u wilt gaan met het onderzoek. Als u dat wilt, kunt u op elk moment van het onderzoek stoppen.

Denk er dus goed over na. De volgende vragen kunnen u helpen bij uw keuze:

• Wilt u tijdens de zwangerschap al weten of uw kind afwijkingen heeft? Of wacht u liever af?
  • Als u te horen krijgt dat uw kind afwijkingen heeft, wat doet u dan?
  • Hoe denkt u over abortus?
  • Vindt u het goed dat onderzoekers medische informatie van u en uw kind verzamelen?

Wat kan de uitslag met u doen?

De uitslag van de NIPT-test kan grote invloed op u hebben. Of de uitslag nu goed of slecht is:

• U raakt ongerust: de test geeft aan dat uw kind misschien een aandoening heeft. Meestal is vervolgonderzoek nodig om dit zeker te weten. Wilt u dat dan?
  • U kunt voor moeilijke keuzes komen te staan: uit het vervolgonderzoek kan naar voren komen dat uw kind een afwijking heeft. U moet dan nadenken over wat u wilt doen. Zou u de zwangerschap willen uitdragen of wilt u de zwangerschap afbreken? Wilt u voor deze keuze gesteld worden of wilt u daar niet over hoeven nadenken?
  • U wordt gerustgesteld: er zijn geen afwijkingen gevonden. Of er is een afwijking gevonden die in het dagelijkse leven weinig problemen geeft. Maar ook al is de uitslag goed, uw kind kan toch iets hebben. Want de test vindt niet alle aandoeningen.

Praat erover

Vindt u het moeilijk en komt u er zelf niet uit? Praat erover met uw partner, familie of vrienden. Natuurlijk kunt u ook bij uw verloskundige, gynaecoloog of huisarts terecht. Doe als voorbereiding op uw gesprek de Keuzehulp "Bewust kiezen". Daarmee zet u uw gedachten helder op een rij.

Chatten

Chat met onze