Diabetes: meer risico op gebitsproblemen

Zo voorkom je dat je hier ook last van krijgt
Heb je diabetes? Dan loop je extra kans op gebitsproblemen. Maar daar kun je wat aan doen door goed voor je gebit te zorgen.

Diabetes en je gebit

Dubbele kans op tandverlies

Als je ouder wordt, verlies je tanden en kiezen. Met diabetes loop je daarop meer risico dan anderen. Dat blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. De onderzoekers van de Centers for Disease Control and Prevention analyseerden gegevens die 31 jaar lang van meer dan 35.000 Amerikanen waren verzameld. Het bleek dat mensen met diabetes dubbel zoveel tanden en kiezen verliezen: gemiddeld 4 meer.

Chronische tandvleesontsteking

De gebitsproblemen komen doordat diabetes chronische tandvleesontsteking (parodontitis) kan veroorzaken. Dan is je tandvlees dus altijd ontstoken. Als je die ontsteking niet op tijd laat behandelen, kkun je uiteindelijk tanden en kiezen verliezen. Je kunt de problemen voorkomen door je gebit goed te verzorgen. Wij geven je 6 tips, afkomstig van de KNMT (Koninklijke Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde).

6 tips voor een gezonde mond als u diabetes heeft

• Werk aan een goede bloedsuikerspiegel. Je loopt dan minder kans op tandvleesontsteking en gaatjes.
  • Houd je mond goed schoon en gebruik ook ragers, alleen tanden poetsen is niet voldoende.
  • Eet en drink maximaal 7 keer op een dag. Let wel op dat je bloedsuikerwaarden dat toelaten.
  • Rook niet want van roken raakt je tandvlees sneller ontstoken, extra vervelend als je diabetes hebt.
  • Vertel je tandarts dat je diabetes hebt en ga twee keer per jaar op controle.
  • Lees op de website allesoverhetgebit.nl wat diabetes met je mond en tanden doet en wat je zelf kunt doen om problemen te voorkomen.

1 miljoen patiënten

Wist je dat diabetes met 1 miljoen patiënten de meest voorkomende chronische ziekte is in Nederland? De ziekte komt relatief veel meer voor bij ouderen, het meest bij mensen tussen de 75 en 85 jaar.